Zo benut je de voorschriften en procedures optimaal!

Doordat de onderhoudsnorm NEN2654-01:2018 wordt aangestuurd vanuit de Regeling Bouwbesluit 2020, is ook de wet- en regelgeving rondom het onderhoud van brandmeldinstallaties enigszins gewijzigd. Als eigenaar van een gebouw ben je er zelf verantwoordelijk voor (Zorgplicht) dat de vereiste installaties functioneren overeenkomstig de voorschriften. Dit doe je onder meer door het uitvoeren van adequaat beheer en onderhoud. De NEN2654-1 geeft aan dat hiervoor een onderhoudsplan voor je brandmeldinstallatie moet worden opgesteld. Nog lang niet iedereen is zich ervan bewust dat deze verandering kansen voor besparing oplevert. Door de regels slim toe te passen. Weten hoe? Veiligheidsadviseur Arno Scherpenisse van EFPC geeft drie tips.

Het beheer en onderhoud van de meeste brandmeld- en ontruimingsalarm installaties in grote gebouwen, zoals ziekenhuizen, datacenters en stadions, bestaat uit de periodieke controle en het preventief onderhoud door een onderhoudsdeskundige. Dit preventief onderhoud wordt in principe standaard één keer per jaar uitgevoerd. Maar wat nu, als blijkt dat jouw installatie op basis van jouw gebruik, omgevingsinvloeden en gebouwkenmerken ander onderhoud behoeft? In bepaalde gebouwdelen kan het onderhoud wellicht worden gereduceerd en op andere locaties dient het juist geïntensiveerd te worden. Kan je dan van die standaard interval van een jaar afwijken om je onderhoudsinterval custom made te maken en hiermee eventueel kosten te reduceren? Dat kan!

Tip 1 Neem zelf de regie in handen

Je kan besluiten om samen met een onafhankelijk adviesbureau in brandveiligheid een onderhouds risico-inventarisatie en evaluatie (ORI&E) op te stellen. Met deze inventarisatie wordt bepaald welke onderhoudsfrequentie het best past bij jouw installatie(s). Daarnaast kun je besluiten om samen met een deskundige een onderhoudsplan op te stellen. Ook dit vergt maatwerk. Het onderhoudsplan wordt afgestemd op de specifieke doelstelling van jouw brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie, conform de NEN 2654.

Tip 2 Haal meer uit je beheerderstaken

Op basis van de inventarisatie kan worden besloten de onderhoudsinterval te verruimen naar een periode van bijvoorbeeld een keer in de twee of drie jaar. Dit kan je een aanzienlijke kostenbesparing opleveren in de onderhoudskosten. Een verruiming van de interval houdt tegelijk ook in dat in de tussenliggende periode het beheer, de periodieke controle en het preventief onderhoud uitgevoerd moet worden door de beheerder om de brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie in nominale staat te houden. Als je jouw beheerder hier een opleiding voor laat volgen, haal je direct ook meer waarde uit je beheerdersfunctie.

Tip 3 Regel onderhoud en beheer op afstand

Door de huidige technieken op het gebied van brandmelding optimaal te benutten, kun je ook besparen op onderhoudskosten. Want dankzij slimme apps, is het mogelijk om onderhoud en beheer van installaties op afstand te regelen. Dit is toegestaan zolang het geborgd is in een overeenkomst of een onderhoudsplan.

Wil je weten of jij ook op onderhoud kan besparen?

Bel ons gerust. Dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn. Wij zijn Pneuman.


> Blijf op de hoogte van Tips!

Ad Smits
+31299411351