Waarom zijn licenties nodig voor digitale brandmeldpanelen?

"Sinds we tien jaar geleden overstapten op digitale brandmeldpanelen, leveren we een geavanceerd ICT-product dat zowel hardware als software bevat", legt Pneumans CEO Jaap Veerman uit. "Anders dan bij onze conventionele panelen, die dertig jaar zonder onderhoud konden werken, vereisen deze nieuwe systemen een andere aanpak. Software moet je blijven ontwikkelen en bijhouden, dat is immers cruciaal voor de werking en betrouwbaarheid van een digitaal brandmeldpaneel. Het is gebruikelijk hier licentiekosten voor te vragen.” Een interview met Jaap Veerman over het belang van licenties.

Hoe dragen licenties bij aan de veiligheid?

"Met een licentie-serviceovereenkomst draag je bij aan de continue doorontwikkeling en verbetering van de software die door het systeem wordt gebruikt. En ontvang je updates waarmee de software wordt bijgewerkt."

Waarom zijn software-updates zo belangrijk?

"Software-updates zijn cruciaal om nieuwe functies te integreren, prestaties te verbeteren en belangrijke beveiligingspatches toe te passen. Cybersecurity wordt steeds belangrijker en verouderde software kan kwetsbaarheden bevatten. Regelmatige updates zorgen ervoor dat het systeem beschermd blijft tegen de nieuwste dreigingen."

Wat is het risico als klanten geen licentie-serviceovereenkomst afsluiten?

"Klanten die deze overeenkomst niet afsluiten lopen het risico dat hun server de updates niet meer ondersteunt, waardoor het brandmeldpaneel niet meer naar behoren werkt. Het is daarom essentieel om regelmatig de software te (laten) updaten, zodat het paneel functioneert in geval van een brandalarm."

Hoe verhouden licenties zich tot de kosten voor klanten?

"De kosten voor licenties zijn relatief laag; het is een kleine bijdrage om de software up-to-date te houden. Verouderde software kan op lange termijn tot veel hogere kosten leiden. Om maar niet te spreken van de kosten die ontstaan bij brand door een falend systeem." 

Welke voordelen biedt een licentie-serviceovereenkomst nog meer?

"Een licentie-serviceovereenkomst biedt toegang tot technische ondersteuning en expertise van onze kant. Dit is essentieel bij problemen of vragen over de werking van het systeem. Tijdig contact bij een klein mankement kan in de toekomst grote consequenties voorkomen. Met andere woorden: een klein brandje is beter te blussen dan een grote." 

Wat zou je willen zeggen tegen klanten die nog twijfelen over de noodzaak van een licentie-serviceovereenkomst?

"De licentie is een stukje zekerheid voor de klant. Als er iets niet in orde is, kan de klant ons er altijd op aanspreken. Met die licentie heeft de klant de garantie dat het brandmeldpaneel tot op de dag van vandaag up-to-date is. En laten we niet vergeten: het gaat hier om de veiligheid van mensen. Dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen."


> Blijf op de hoogte van Tips!

Ad Smits
+31299411351