Projectleider Ruud Bos: ‘We hebben ons uiterste best gedaan voor de certificering en het is gelukt!’

Winkelcentrum Piazza in Eindhoven werd begin jaren negentig gebouwd en biedt onderdak aan een twintigtal grote en kleinere ondernemers van zowel landelijke als lokale winkels en twee kantoorverdiepingen. Samen vormen de huurders een kleurrijke mix die een afspiegeling is van de bewoners van de stad. In 2021 kreeg projectleider Ruud Bos van Brandtechniek de opdracht voor de oplevering van het project met het benodigde certificaat voor brandpreventie. In het geval van Winkelcentrum Piazza ging het om een sprinklercertificaat en een brandmeldcertificaat. Vorig jaar werd het project opgeleverd.

“De eigenaar van dit object had al heel wat jaren geprobeerd om tot certificering te komen maar dit was nog niet gelukt", vertelt Ruud Bos. “Het project moest gaan voldoen aan alle brandveiligheidseisen. Hiertoe moest het systeem in technisch opzicht aangepast worden. Ook organisatorisch moest er het een en ander aangepast worden om tot een goed werkend geheel te komen. Door nauw overleg en samenwerking met de opdrachtgever hebben we ervoor gezorgd dat inmiddels alles technisch en organisatorisch weer klopt. Winkelcentrum Piazza was een mooie uitdaging waar we ons uiterste best voor hebben gedaan.”

Een belangrijk onderdeel van de certificering van het winkelcentrum was het brandmeldpaneel. “Daar het conventionele paneel dat er hing niet meer aansloot op de actuele situatie in het gebouw, vroeg de klant ons om advies”, vervolgt Ruud. “Doordat de winkelpanden regelmatig van huurder veranderden was de getoonde situatie op het brandmeldpaneel achterhaald. Al pratende kwamen we tot de conclusie dat er doorlopend veranderingen zouden blijven in de situatie in het gebouw. En aanpassen van het conventionele paneel kostte elke keer veel geld. In overleg met de klant hebben we toen besloten dat er een nieuw brandmeldpaneel moest komen. Op dat moment hebben we de klant erop geattendeerd dat er nog een betere oplossing was ...” 

Narrowcasting via een eigen HDMI-ingang 

“Vervolgens hebben we de klant een digitaal paneel laten zien en uitgelegd hoe het werkt. Met name het feit dat wijzigingen binnen het gebouw snel en zonder al te veel kosten kunnen worden doorgevoerd, gaf voor de klant de doorslag. Een ander voordeel van een digitaal brandmeldpaneel is dat het paneel in normaal bedrijf gebruikt kan worden bijvoorbeeld reclameboodschappen te uiten. Het brandmeldpaneel hangt in de entreehal waar iedereen die naar het kantoorgedeelte gaat langs loopt. Dan is de mogelijkheid van narrowcasting via een eigen HDMI-ingang natuurlijk aantrekkelijk voor de ondernemers in het winkelcentrum. De opdrachtgever was zeer gecharmeerd van dit idee. Vooral toen we hem konden verzekeren dat het paneel in geval van brand automatisch terugspringt naar het scherm dat voor de brandweer bedoeld is.” 

Het resultaat: beter overzicht 

De belangrijkste winst van het nieuwe brandmeldpaneel voor Winkelcentrum Piazza is het verbeterde overzicht doordat het paneel up-to-date gehouden kan worden, benadrukt Ruud. “Door in te zoomen op de precieze locatie van de brand, wordt de plattegrond als het ware uitvergroot. Bijvoorbeeld als er op de tweede verdieping brand is, krijg je alleen die verdieping te zien in plaats van het hele gebouw. Hierdoor krijgt de brandweer in een oogopslag een overzicht van de plek waar de calamiteit zich voordoet zodat ze een optimaal aanvalsplan kunnen maken. Zie je bijvoorbeeld dat de brand zich in het sprinklergebied bevindt, dan kan de brandweer net iets meer tijd nemen voor je aanvalsplan.”  

Mooie kostenbesparing

Een bijkomend voordeel van een digitaal brandmeldpaneel is de kostenbesparing, legt Ruud uit. “Als je het paneel één keer per jaar onder de loep neemt en het qua tekst en beeld bijwerkt, dan heb je altijd de accurate situatie op het brandmeldpaneel. Bij een conventioneel paneel moet je hiervoor met stickers, ook wel 'postzegels' genoemd, werken of iets anders om een wijziging visueel duidelijk te maken. Terwijl je met een digitaal paneel wijzigingen met een paar muisklikken kunt doorvoeren. Als er - zoals bij Winkelcentrum Piazza - enkele tijdelijke pop-up stores zijn, gaat zo’n wijziging negen van de tien keer om een tekstuele wijziging. Je moet bijvoorbeeld de naam van winkel A veranderen in de naam van winkel B. Zulke kleine dingen passen we nu in een mum van tijd online aan voor de klant. 

Benieuwd hoe het verder liep?

Wil je meer weten over het project Winkelcentrum Piazza in Eindhoven? Hou onze volgende blog dan in de gaten, daarin gaan we dieper in op de installatietechnische kant van dit project. 

 


> Blijf op de hoogte van Tips!

Ad Smits
+31299411351