Een vulkaanuitbarsting op La Palma? Een brug ingestort in Italië? Als er ‘breaking’ nieuws is krijgen we daar steeds vaker een melding van via onze smartphone. Logisch eigenlijk, want we doen steeds meer met onze handcomputers op broekzakformaat. Boodschappen bestellen, betalingen doen, parkeergeld betalen en zelfs navigeren.
Omdat we zo gewend zijn aan het gemak van de smartphone en de wereld aan informatie die we ermee ontvangen, ligt het voor de hand dat we ook meldingen van calamiteiten in ons eigen pand willen kunnen ontvangen op onze smartphone. Vooral in geval van brand is dit cruciaal omdat de schade bij brand steeds groter wordt naarmate de brand zich verder kan uitbreiden. Hoe eerder je weet dat er brand is en wat de exacte locatie ervan is, hoe eerder je kunt ingrijpen, hoe beperkter de schade.
Stel je eens voor, dat je brandmeldingen zou kunnen ontvangen op je smartphone die je altijd in je broekzak bij je draagt. Er bestaan al verschillende oplossingen in de vorm van portals die dit mogelijk maken. Ook Pneuman levert zo’n portal. Deze portal kan als onderdeel van een digitaal brandmeldpaneel - of gewoon los geleverd worden. De portal wordt gekoppeld aan de brandmeldinstallatie zodat je bij brand direct een notificatie ontvangt. Het is zelfs mogelijk om de locatie van de brand in tekst of beeld weer te laten geven op je smartphone.
Uiteindelijk zal de Norm regels en voorschriften gaan maken om meer eenduidigheid te brengen in de verschillende vormen van digitale brandmelding die we zien ontstaan. Zo ontstaat er een uniforme manier van melden waardoor de accuratesse en betrouwbaarheid van een brandmelding toeneemt. Hierdoor zal de groep gebruikers en hulpdiensten die brandmeldingen uit de cloud ontvangt steeds groter worden.
Bel ons gewoon. Wij denken graag vrijblijvend met u mee over een passende oplossing voor uw situatie. Wij zijn Pneuman.